METODI E TECNICHE DELLA RIABILITAZIONE PSICHIATRICA ED ESPRESSIONE CORPOREA IIModule TECNICHE RIABILITATIVE GRAFICHE
Academic Year 2023/2024 - Teacher: Rita BELLAExpected Learning Outcomes
To know the scientific bases and the therapeutic and rehabilitative potential of graphic-pictorial techniques. To provide a method to activate a channel of communication through graphic-pictorial abilities. To develop the student's ability to observe and guide patients in the laboratory setting.
Course Structure
Frontal interactive lessons
Seminars
Required Prerequisites
Attendance of Lessons
Detailed Course Content
Theorires of perception. Visual processing. Bottom-up and Top-down processing. Face patches and processing. Reductionsm in art and analysis of learning and memory. Emotional system. Pareidolia. Mirror neurones and art. Colours and brain. Art in depression and schizophrenia. Electroencephalogram and creativity. Art in dementia. Drawing in autism and in the blind. Neuroimaging correlates of graphic arts. Default network. Application of the graphic-pictorial project in training, prevention, reintegration and rehabilitation in mentally disabled subjects. Expressive modalities of thinking and personal experiences through the non-verbal language of visual and plastic art. Symbolization of thoughts and emotions. Self-recognition and self-understanding process, environmental interaction. Definition and role of the art therapist: materials preparation in a protected environment, relaxation, assessment of the relational context. Evaluation of results and corrective feedback.
Textbook Information
- Ba G (2003). Strumenti e tecniche della Riabilitazione Psichiatrica. FrancoAngeli, Milano. (reference book)
- Ba G, Magnotti R (2002). Tecniche di intervento in un atelier di arteterapia. In M Rabboni (a cura di) I colori della mente. Art brut e arteterapia contro lo stigma della psicosi. Marsilio, Venezia (consultation book)
- E Kandel (2017) Arte e Neuroscienze (reference book)
- Maffei L, Fiorentini A (2008) Arte e Cervello (consultation book)
Course Planning
Subjects | Text References | |
---|---|---|
1 | Applicabilità del progetto grafo-pittorico in ambito educativo-preventivo, di reintegrazione e di riabilitazione nei soggetti portatori di handicap mentali. | Ba G, Magnotti R (2002). Tecniche di intervento in un atelier di arteterapia. In M Rabboni (a cura di) I colori della mente. Art brut e arteterapia contro lo stigma della psicosi. Marsilio, Venezia |
2 | Modalità espressive di pensieri e vissuti attraverso il linguaggio non verbale dell’arte visiva e plastica. | Ba G (2003). Strumenti e tecniche della Riabilitazione Psichiatrica. FrancoAngeli, Milano |
3 | La simbolizzazione come capacità di dare forma a pensieri ed emozioni. | Ba G (2003). Strumenti e tecniche della Riabilitazione Psichiatrica. FrancoAngeli, Milano |
4 | Riconoscimento di sé e processo di autocomprensione, interazione con il mondo relazionale. | Ba G, Magnotti R (2002). Tecniche di intervento in un atelier di arteterapia. In M Rabboni (a cura di) I colori della mente. Art brut e arteterapia contro lo stigma della psicosi. Marsilio, Venezia |
5 | Definizione e ruolo dell’arteterapeuta: preparazione del materiali e dell’ambiente protetto, rilassamento, creazione del contesto relazionale. | Ba G (2003). Strumenti e tecniche della Riabilitazione Psichiatrica. FrancoAngeli, Milano. |
6 | Valutazione dei risultati e feedback correttivi. | Ba G (2003). Strumenti e tecniche della Riabilitazione Psichiatrica. FrancoAngeli, Milano |
7 | Teorie della percezione. Elaborazione visiva. Elaborazione bottom-up e top-down. Elaborazione dei volti. Analisi riduzionista dell'apprendimento e della memoria. Elaborazione affettiva. Pareidolia. Relazione neuroni specchio-arte-empatia estetica. | Kandel et al. Principi di Neuroscienze Quarta edizione. Casa Editrice Ambrosiana 2014 |
8 | Colore e cervello. Simbologia dei colori. Stadi di sviluppo del disegno. Disegno ed autismo. Disegno nei non vedenti. Arte e depressione. Arte e schizofrenia. | - Maffei L, Fiorentini A (2008) Arte e Cervello |
9 | Elettroencefalogramma e creatività. Demenza ed espressività artistica. Arte grafica e correlati di neuroimaging | materiale didattico a cura del docente |
Learning Assessment
Learning Assessment Procedures
Oral exam. Elements to be evaluated: relevance of the answers, quality of their contents, ability to connect with other topics within the program, ability to report examples, quality of technical language, and overall expressive ability.