Traineeship I Year
Academic Year 2025/2026 - Teacher: STEFANO PALMUCCIExpected Learning Outcomes
Students will attend the Diagnostic Imaging departments to acquire specialized skills, learning the specifics of instrumental examinations and their diagnostic and therapeutic value. Diagnostic facilities will be distributed among students according to the schedule established by the Internship Services Coordinator.
Course Structure
Attendance at departments under control of radiologist/radiographers staff. If teaching is planned in a distance learning format, necessary changes may be made to the previously stated curriculum – to ensure compliance with the planned curriculum outlined in the Syllabus.
Required Prerequisites
Mandatory information course, health surveillance clearance, dosimeter, safety and prevention course
Attendance of Lessons
Mandatory frequency
Detailed Course Content
Knowledge of the main X-ray diagnostic imaging projectionsKnowledge of data entry and processing proceduresKnowledge of the diagnostic process for the main interim and surgical pathologies using traditional X-raysKnowledge of the main ultrasound applicationsTextbook Information
Didactic material will be provided by tutors and professors.
Course Planning
| Subjects | Text References | |
|---|---|---|
| 1 | Diagnostica per immagini (radioprotezione, principio di giustificazione e ottimizzazione, radiobiologia, effetti stocastici e deterministici) | slides |
| 2 | Principali metodiche di imaging | Compendio di Radiologia” di Roberto Passariello e Giovanni Simonetti Editore Idelson – Gnocchi. |
| 3 | effetto fotoelettrico ed effetto Compton, ionizzazione da radiazione neutra e non | |
| 4 | Produzione di raggi X (definizione e schema di tubo radiogeno) | |
| 5 | Principi di funzionamento della TC spirale multidetettore; classificazione delle apparecchiature TC | |
| 6 | Impiego del mdc (classificazione dei mdc, reazioni avverse, uso del mdc iodato in TC, uso del gadolinio); preparazione del Paziente alla somministrazione del mdc; linee guida e raccomandazioni per la somministrazione del mdc | slides; linee guida ESUR (European Society of Urogenital Radiology) |
| 7 | Principi e apparecchiature di ecografia; principali applicazioni (ecografia materno-fetale, ecografia transfontanellare); impedenza ed ultrasuoni (assorbimento, riflessione, rifrazione, diffusione); effetti degli ultrasuoni nei tessuti | |
| 8 | Principi e apparecchiature di RM; controindicazioni assolute e relative per il paziente | |
| 9 | Iter diagnostico di principali patologie dell’apparato respiratorio: (PNX, trauma, emottisi, polmoniti, neoplasie); semeiotica RX e TC di un consolidamento polmonare | |
| 10 | Iter diagnostico di principali patologie dell’apparato digerente: (colica biliare, ittero ostruttivo, colecistite, appendicite); diagnostica per immagini nella valutazione delle MICI | |
| 11 | RX diretta addome in urgenza (semeiotica RX occlusione/perforazione) | |
| 12 | Iter diagnostico di principali patologie dell’apparato uro-genitale: (litiasi urinaria, patologia neoplastiche e non della vescica, prostata, patologie ovariche, patologie scrotali); varicocele | |
| 13 | Diagnostica per immagini per lo studio delle principali patologie del SNC (ematoma, ictus, ESA, aneurismi) | |
| 14 | Principali applicazioni di radioterapia e medicina nucleare | Slides |
Learning Assessment
Learning Assessment Procedures
Direct interaction with tutor, during turnations; written examination and/or oral examination to evaluate their practice activity
Examples of frequently asked questions and / or exercises
The tutor will evaluate the skills acquired (knowledge and know-how) by students – in relation to the expected objectives. He will complete the evaluation form prepared by the Degree Course Steering Committee.