Traineeship III Year

Academic Year 2025/2026 - Teacher: STEFANO PALMUCCI

Expected Learning Outcomes


Students will attend the Diagnostic Imaging departments to acquire specialized skills, learning the specifics of instrumental examinations and their diagnostic and therapeutic value. Diagnostic facilities will be distributed among students according to the schedule established by the Internship Services Coordinator.

Course Structure

Attendance at departments under control of radiologist/radiographers staff. If teaching is planned in a distance learning format, necessary changes may be made to the previously stated curriculum – to ensure compliance with the planned curriculum outlined in the Syllabus.

Required Prerequisites

 

Mandatory information course, health surveillance clearance, dosimeter, safety and prevention course

Attendance of Lessons

Mandatory frequency 

Detailed Course Content

Knowledge of the main X-ray diagnostic imaging projections
Knowledge of data entry and processing procedures
Knowledge of the diagnostic process for the main interim and surgical pathologies using traditional X-rays
Knowledge of the main ultrasound applications

Textbook Information

Didactic material will be provided by tutors and professors.

Course Planning

 SubjectsText References
1Diagnostica per immagini (radioprotezione, principio di giustificazione e ottimizzazione, radiobiologia, effetti stocastici e deterministici)slides
2Principali metodiche di imagingCompendio di Radiologia” di Roberto Passariello e Giovanni Simonetti Editore Idelson – Gnocchi.
3effetto fotoelettrico ed effetto Compton, ionizzazione da radiazione neutra e non
4Produzione di raggi X (definizione e schema di tubo radiogeno)
5Principi di funzionamento della TC spirale multidetettore; classificazione delle apparecchiature TC
6Impiego del mdc (classificazione dei mdc, reazioni avverse, uso del mdc iodato in TC, uso del gadolinio); preparazione del Paziente alla somministrazione del mdc; linee guida e raccomandazioni per la somministrazione del mdcslides; linee guida ESUR (European Society of Urogenital Radiology)
7Principi e apparecchiature di ecografia; principali applicazioni (ecografia materno-fetale, ecografia transfontanellare); impedenza ed ultrasuoni (assorbimento, riflessione, rifrazione, diffusione); effetti degli ultrasuoni nei tessuti
8Principi e apparecchiature di RM; controindicazioni assolute e relative per il paziente
9Iter diagnostico di principali patologie dell’apparato respiratorio: (PNX, trauma, emottisi, polmoniti, neoplasie); semeiotica RX e TC di un consolidamento polmonare
10Iter diagnostico di principali patologie dell’apparato digerente: (colica biliare, ittero ostruttivo, colecistite, appendicite); diagnostica per immagini nella valutazione delle MICI
11RX diretta addome in urgenza (semeiotica RX occlusione/perforazione)
12Iter diagnostico di principali patologie dell’apparato uro-genitale: (litiasi urinaria, patologia neoplastiche e non della vescica, prostata, patologie ovariche, patologie scrotali); varicocele
13Diagnostica per immagini per lo studio delle principali patologie del SNC (ematoma, ictus, ESA, aneurismi)
14Principali applicazioni di radioterapia e medicina nucleareSlides

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

Direct interaction with tutor, during turnations; written examination and/or oral examination to evaluate their practice activity 

Examples of frequently asked questions and / or exercises

The tutor will evaluate the skills acquired (knowledge and know-how) by students – in relation to the expected objectives. 
He will complete the evaluation form prepared by the Degree Course Steering Committee.